Khamis, 20 Ogos 2009

TUNTUTAN SULTAN SULU KE ATAS BORNEO (SABAH)

Pada tahun 1930, mengikut penjelasan daripada sultan tunku laxamana awang ishak ismail jalil, kesultanan sulu telah membuat tuntutan ke atas borneo (sabah) akan tetapi, telah ditolak oleh pihak mahkamah tinggi jesselton pada ketika itu. Tuntutan kedua pada tahun 1942, manakala tuntutan ketiga pada tahun 1962 dan kesemuanya telah ditolak oleh pihak mahkamah. Perkara ini jelas pada waktu itu walaupun borneo (sabah) adalah di bawah jajahan british akan tetapi, pihak british memang telah mengakui bahawa kesultanan borneo (sabah) memang wujud. Makanya, tuntutan sultan sulu ke atas borneo (sabah) telah ditolak disebabkan sultan tunku laxamana awang ishak ismail jalil bin sultan okk setia pahlawan awang kassim bin sultan awang koyoh bin sultan awang alak betatar telah membuat penjelasan dengan panjang lebarnya kepada pihak pegawai-pegawai british pada waktu itu serta telah dapat meyakinkan pihak berkenaan bahawa borneo bukan tanah jajahan sultan sulu.

Adalah wajar bagi keturunan Sultan Sulu melupakan saja niat untuk membuat tuntutan ke atas borneo kerana mereka langsung tidak mempunyai apa-apa hak untuk berbuat demikian, andaikata keturunan sultan sulu ini membuat tuntutan ke atas borneo hanya kerana mereka mempunyai hak ke atas tanah ini maknanya kita orang-orang bisaya lagi berhak membuat tuntutan ke atas tanah ini,kerana kita adalah Tuan pewaris kepada KESULTANAN AWANG ALAK BETATAR yang mengasaskan kerajaan pemerintahan borneo di bawah kesatuan kaum bisaya.

Selesai lah sudah artikel saya mengenai salasilah susur galur keturunan bisaya. segala yang baik itu datang nya dari Allah dan segala kekhilafan datang dari kelemahan dan kemunduran akal fikaran hamba jua...

WALLAHHU A’LAM BIS SAWAB…

2 ulasan:

  1. ndak malu punya pilipin,

    selama ni banyak org x tau kehebatan kesultanan bisaya di Borneo, spatutnya diuar2kan, kita cuma tau penduduk asal borneo kadazan dusun, etc.. rupanya ada kerajaan berdaulat pernah wujud di sana.. aku bukan bisaya.. tapi aku menjunjung ketinggian daulat kerajaan terawal borneo ni, selama dia berpayungkan islam..

    BalasPadam
  2. carlos seira : sbnarnya, tuntutan filipina terhadap sabah tue adalah satu tipu daya kerajaan filipina terhadap waris sultan sulu, waris2 sultan sulu ini telah tertipu dgn taktik kotor kerajaan filipina yg kononnya ingin mgembalikan tanah sulu kpd waris nya.. padahal itu hanyalah utk kepentingan ekonomi filipina sahaja.. sbelum kmunculan negara filipina, hanya ada dua kerajaan sahaja yg ad di filipina iaitu kesultanan sulu dan kesultanan mindanao.. manila tue pun sbnarnya nama asalnya adalah seludong atau sulu-dang.. manila tue pun brasal dr prkataan arab yg iaitu "Famanillah" yg brmksud "tanah yg dilindungi Allah".. namun apabila dtg nya sepanyol yg telah mgkucarkacirkan pmerintahan ksultanan sulu akhirnya ramai rakyat sulu yg telah brjaya dimurtadkan.. org2 tagalog (tag-ilog) dijadikan sbgai alat utk mnubuhkan kerajaan baru iaitu filipina oleh sepanyol.. nama filipina berasal dr nama sorg raja sepanyol iaitu raja philips II.. raja philips sorg pmerintah yg zalim n sering menindas umat islam d negaranya, hidupnya penuh dgn maksiat, akhirnya Allah mmberi nya balasan yg buruk, raja philips akhirnya mati akibat djangkiti penyakit kelamin yg kini dkenali sbagai siphilis.. disebabkan itu lah org2 islam yg berada di sulu n mindanao smpai kini tidak mau tunduk kpd kerajaan filipina.. slps rayuan filipina mnuntut sabah ditolak, kerajaan filipina naik bengang dan telah menindas umat islam di sulu n mindanao.. sewaktu pemerintahan presiden filipina iaitu presiden marcos, org2 sulu n mindanao telah pun dihimpit dgn penindasan yg kejam.. ramai org2 islam yg telah terkorban.. saban hari kerajaan filipina mghntar tentera filipina utk memerangi org islam.. akhirnya ramai org2 sulu sprti tausug (suluk), bajau, yakan, kagayan, iranun dll berpindah ke sabah dsbbkan faktor peperangan itu.. masalah yg dhadapi oleh rakyat sulu kini adalah masalah ekonomi, politik yg tidak mnentu, pendidikan kanak2, makanan, pencemaran dll.. ini semua disebabkan kezaliman pmerintahan kerajaan filipina yg diwarisi dari pemerintahan penjajah sepanyol dahulu.. kesultanan sulu adalah bersaudara dgn kesultanan brunei.. kerana terjadinya perkahwinan diantara sultan2 brunei dgn puteri2 sultan sulu di waktu dahulu.. peristiwa panglima ilidji mmbantu sultan brunei d pulau chermin adalah juga disebabkan talian prsaudaraan yg erat itu.. lantaran drpd bantuan pahlawan2 sulu itu akhirnya utara-timur sabah telah dhadiahkan sultan brunei kpd sultan sulu..

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails