Isnin, 7 September 2009

Masjid Bandaraya kebanggaan umat Islam di Sabah

Masjid Bandar Kota Kinabalu yang diambil alih pada tahun 1974 dari SDA Sabah.

JAM menunjukkan tepat pukul 12.23 tengah hari dan cuaca panas terik begitu dirasai di bandar raya Kota Kinabalu yang terletak bersebelahan dengan Laut China Selatan.
Perbezaan waktu di negeri ini iaitu kira-kira sejam berbanding di Semenanjung menyaksikan laungan azan turut berkemundang awal memecah kesibukan bandar raya pesisir pantai itu.
Penulis yang berada berhampiran sebuah bank di bandar raya ketika itu terus tercari-cari arah suara azan itu.


Tidak berapa jauh berjalan dan sebaik sahaja melintasi jalan besar, mata penulis terpandang sebuah bangunan kuning di atas bukit yang tidak salah lagi tempat bilal melaungkan azan.
Langkah terus diatur dan terasa sedikit kepenatan menaiki bukit untuk ke masjid yang terletak di tengah-tengah bandar raya itu.


Namun sebaik sahaja sampai di hadapan masjid berkenaan langkah kaki penulis terhenti seketika sebaik sahaja ternampak tulisan SDA di tiang kubah masjid berkenaan.
Namun penulis gagahi juga langkah meskipun perkataan SDA atau pun Seven Day Adventist itu begitu banyak menimbulkan persoalan kepada penulis yang merasakan ia adalah satu daripada aliran bagi penganut agama Kristian.


Selepas menunaikan solat Zuhur bersama para jemaah, hati penulis yang masih diselubungi seribu satu persoalan terus bertanya kepada salah seorang jemaah.
"Masjid ini merupakan sebuah gereja satu masa dahulu, namun saya tidak tahu lebih lanjut mengenai sejarah masjid ini, tetapi saya rasa ia di bawah jagaan Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA)".
Ekoran perasaan ingin tahu, penulis terus mengatur pertemuan dengan Setiausaha Agung USIA, Datuk Abdullah Hussin.
Menurut Abdullah, masjid tersebut yang dikenali sebagai Masjid Bandaran berasal daripada sebuah gereja yang dibina sekitar tahun 1930-an.
Katanya, masjid yang kini dimiliki USIA itu dibeli dengan harga kira-kira RM1.05 juta atas arahan daripada Yang Dipertua USIA ketika itu iaitu Tun Datu Mustapha Datu Harun.
Menurutnya, penyerahan kunci gereja berkenaan telah dilakukan pada hari Jumaat, 20 Disember 1974 dalam upacara sederhana.
Beliau berkata, kunci gereja itu telah diserahkan oleh wakil jawatankuasa gereja berkenaan kepada Setiausaha Agung USIA pada waktu itu, Datuk Abdul Hamid Egoh.
"Selain kejayaan menegakkan syiar Islam melalui gerakan-gerakan dakwah, USIA juga mengambil satu langkah berani dengan membeli bangunan gereja SDA di Kota Kinabalu, berhampiran padang Bandaran Kota Kinabalu.
"Gereja yang terletak di kawasan seluas 0.56 hektar itu kemudian diubahsuai sebagai tempat beribadat bagi orang Islam yang tinggal sekitar bandar raya Kota Kinabalu, di samping dijadikan pusat kegiatan dakwah termasuklah ceramah-ceramah," katanya.
Ini bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: Maka adakah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di atas dasar takwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah itu lebih baik, ataukah orang yang membangunkan masjid ditepi jurang yang (hampir runtuh). (at-Taubah: 109)
Sabda Nabi SAW yang bermaksud, Sesiapa yang membina masjid, Allah SWT akan bina baginya sebuah rumah di dalam syurga. (riwayat Muslim).


Pembelian gereja
Abdullah berkata, kejayaan pembelian gereja berkenaan yang kemudiannya ditukar kepada masjid amat bermakna kepada umat Islam.
Katanya, lokasi masjid berkenaan mempunyai unsur dakwah dan mempunyai nilai dakwah yang begitu tinggi.
"Nilainya ialah ia kepunyaan bukan Islam, jadi kemampuan kita membeli menunjukkan kekuatan Islam yang mana kita dapat menguasainya dengan baik tanpa ada bantahan keras," katanya.
"Meskipun masjid Bandaran yang dikenali juga sebagai masjid SDA bukanlah masjid pertama di negeri ini, namun masjid tersebut memberi impak besar kepada perkembangan Islam di negeri ini.
"Sebenarnya sejarah masjid tersebut yang berasal dari sebuah gereja SDA cukup bererti selepas ia kini bertukar menjadi sebuah masjid yang sentiasa dikunjungi umat Islam," katanya.
Dalam pada itu katanya, reka bentuk bangunan utama masjid itu kini masih dikekalkan, cuma loceng gereja telah tiada selain pembinaan bangunan tambahan di bahagian belakang yang turut menempatkan asrama pelajar tahfiz. Ia mula beroperasi pada 2007.
Pusat yang dikenali sebagai Pusat Pengajian Tahfiz Al-Quran As-Syafibiyah (PPTQAS) itu mula ditubuhkan pada 2005 di Kepayan sebelum dipindahkan ke masjid itu ekoran pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.
Pusat itu kini mempunyai 29 pelajar yang kebanyakannya terdiri daripada golongan remaja yang miskin dan tidak mampu meneruskan pembelajaran di peringkat sekolah.
Selain itu, terdapat juga anak yatim dan juga remaja yang baru masuk Islam dan ingin memahami dan mempelajari ajaran Islam.
Pusat yang diketuai oleh Julniealam Amilussin itu telah didaftarkan di bawah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Sabah (JAHEINS). Ia turut dikendalikan oleh Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA). Yuran pengajian adalah RM350.
Menurut Abdullah, sehingga kini lambang SDA masih lagi dikekalkan pada menara masjid yang menempatkan pembesar suara.
Katanya, bagi memastikan arah kiblat yang betul, para jemaah yang bersembahyang tidak mengadap hadapan masjid berkenaan tetapi menyerong ke kiri.


Menyingkap mengenai sejarah sehingga terjadinya pembelian gereja berkenaan, beliau menyifatkannya sebagai satu rahmat dan kurniaan Allah kepada umat Islam.
Kata Abdullah, Abdul Hamid yang bertanggungjawab dalam perbincangan membeli gereja berkenaan pernah menyatakan bahawa beliau tidak pernah terbayang rancangan membeli gereja berkenaan akan menjadi kenyataan.
"Pada mulanya, Abdul Hamid memberitahu Tun Mustapha harga jualan RM80,000 dan apabila mendengar harga tersebut Tun Mustapha bersetuju.
''Tetapi tidak tahu di mana silapnya, harga sebenar gereja berkenaan adalah RM800,000. Abdul Hamid kembali memaklumkan kepada Tun Mustapa dan beliau yakin Tun Mustapha tidak akan bersetuju dengan harga tersebut.
''Namun alangkah gembira Abdul Hamid apabila beliau menghantar memo kepada Tun Mustapha mengenai tanah yang turut menempatkan gereja itu, beliau juga bersetuju dengan harga itu," katanya.
Dalam pada itu bendahari masjid SDA, Abdul Kahar Abdul Rahman berkata, masjid yang dipengerusikan oleh Timbalan Yang Dipertua USIA, Datuk Lajim Ukin itu tidak mendapat peruntukan daripada mana-mana pihak.
Bagaimanapun katanya, elaun bagi imam dan bilal masjid yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan itu dibayar oleh USIA.
"Kita tidak ada peruntukan bulanan dan cuma menggunakan tabung bulanan selain sumbangan dari orang ramai," jelasnya.
Ketika ditanya sama ada terdapat usaha daripada sesetengah pihak untuk membeli masjid berkenaan, beliau menjelaskan USIA tidak akan sesekali menjual aset berharga itu.
Mempertahankan
"Memang ada saya dengar ada cubaan hendak membeli dan memberi tekanan satu waktu dulu tetapi sebagai sebuah NGO Islam, USIA akan terus mempertahankan masjid ini dan satu kegagalan bagi kami sekiranya ia dijual kepada pihak lain," ujarnya.
Ini sesuai dengan firman Allah: Hanya yang berhak memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang yang percaya kepada Allah dan hari kemudian, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, serta tidak takut melainkan Allah, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk daripada Allah Taala (at-Taubah: 18)
Sementara itu, katanya, USIA juga berharap mana-mana pihak dapat memberikan bantuan bagi menambah baik lagi masjid berkenaan.
Tambahnya, bantuan orang awam juga amat perlu bagi membesarkan lagi asrama yang menempatkan pelajar tahfiz.
Bantuan boleh disalurkan terus kepada pihak USIA dengan datang ke pejabat USIA di alamat Bangunan Ibu Pejabat USIA, Jalan Sembulan, Peti Surat 10316, Kota Kinabalu atau menghubungi 088-240151.


p/s : kredit ana tujukan kepada blog suara muaalaf kerana ana mendapat maklumat ini atas kerjasama mereka.

Ana teringat kembali kepada ayah saudara yang kini menghidap kencing manis kerana beliau pernah menjawat jawatan sebagai imam besar masjid bandaran suatu masa dulu.

1 ulasan:

  1. saya tidak percaya kenyataan tersebut ''Menurut Abdullah, sehingga kini lambang SDA masih lagi dikekalkan pada menara masjid yang menempatkan pembesar suara.

    Katanya, bagi memastikan arah kiblat yang betul, para jemaah yang bersembahyang tidak mengadap hadapan masjid berkenaan tetapi menyerong ke kiri.''

    mana mungkin mereka mahu simbol SDA itu kekal kerana ianya sebuah masjid. jika alasannya adalah untuk kesenangan mengenal pasti arah kiblat, mengapa mereka tidak menggunakan sahaja simbol2 yg berunsurkan agama Islam.
    akan tetapi, kenyataan yang sebenar adalah mereka pernah berusaha untuk menanggalkan atau membuang simbol tersebut. namun, sehingga kini tidak pernah beroleh kejayaan untuk membuang simbol tersebut. terdapat pelbagai ragam atau halangan yg muncul sejurus mereka memulakan usaha untuk membuang atau mengecat simbol tersebut. inilah keajaiban-Nya.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails