Jumaat, 11 September 2009

PENDAPAT ULAMA BERLAKUNYA MALAM LAILATUL QADAR.

1/ Ibnu Hazam berpendapat jika bulan Ramadhan 29 hari maka 10 hari terakhir bermula pada malam ke 20, maka lailatul qadar jatuh pada malam yang GENAP. Jika Ramadhan genap 30 hari maka 10 hari terakhir bermula pada malam ke 21 , maka lailatul qadar jatuh pada malam yang GANJIL.

2/ Lailatul Qadar hanya berlaku satu malam sahaja dalam malam bulan ramadhan. PARA ULAMA SEPENDAPAT mengenai tarikhnya iaitu pada malam 27 ramadhan.

3/ Iman Syafie RA menyatakan Lailatul Qadar pada malam ke 21 ramadhan dan lain-lain ulama mengatakan pada malam 23, 25, 29 ramadhan.

4/ Sahibul – Tanbih Ra menyatakan lailatul qadar jatuh pada malam 27 ramadhan berdasarkan JUMLAH HURUF KALIMAH LAILATUL QADAR (dalam tulisan Al-Quran) iaitu jumlahnya 9 di DARAB kan dengan 3 kerana disebut 3kali dalam surah berkenaan lalu dapatlah jumlahnya 27.

5/ Ibnu Abu Hurairah RA, Abu Al- Hassan menyatakan sejak baligh dia tidak pernah luput dapat menemui malam lailatul qadar itu berdasarkan hari awal ramadhan seperti yang berikut :

Ø Hari Ahad dan Rabu maka lailatul qadar jatuh pada malam 29 ramadhan.

Ø Hari Isnin maka lailatul qadar pada malam ke 21 ramadhan.

Ø Hari Selasa dan Jumaat maka lailatul qadar pada malam ke 27 ramadhan.

Ø Hari Khamis maka lailatul qadar pada malam ke 25 ramadhan.

Ø Hari Sabtu maka lailatul qadar pada malam ke 23 ramadhan.

Mereka yang bertemu dengan lailatul qadar akan terus DINGIN BADANYA kerana dihampiri dan disalami oleh para malaikat maka hendaklah dia segera membaca doa “ ALLAHUMMA INNAKA ‘AFUWWUN KARIM TUHIBBUL ‘AFWA FA FU AN NI WAGHFIRLI .”

2 ulasan:

  1. Beribadat lah kamu seolah-olah kamu mati esoknya dan bekerjalah kamu seolah-olah kamu hidup untuk selama-lamanya...
    natuk_aomo@yahoo.com

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails