Selasa, 14 Jun 2011

SABAH KES MURTAD PALING RAMAI.

Kita dengan bangga mengatakan bahawa negeri kita bukanlah negeri yang termiskin di Malaysia biarpun pada hakikatnya kenyataan seumpama itu adalah benar...tapi melihat kepada tajuk entri kali ini masihkah kita boleh berbangga apabila kita yang mengakui negeri kita adalah yang terbaik mempunyai bilangan teramai penganut Islam yang telah berubah arah dalam erti kata lain KELUAR DARI ISLAM @ MURTAD. Dari tahun 2000 - 2010 saja seramai 238 memohon keluar islam dan seramai 67 telah diluluskan.

Dimana SILAPNYA ?... zaman Nabi SAW mereka yang murtad dan tidak mahu kembali WAJIB dihukum bunuh dan di ISYTIHARKAN perang kepada mereka,..kita mengetahui pada keadaan sekarang memang hukuman tersebut tidak akan dapat kita laksanakan,sekiranya dilaksanakan pun pasti orang yang melaksana akan turut dikenakan hukuman mahkamah.

Di Sabah saja telah banyak pertubuhan dakwah islam ditubuhkan...bermula dari USIA kemudian YADIM seterusnya PERKIM dan pelbagai lagi NGO dakwah Islam lain yang berperanan besar dalam mengembangkan Dakwah Islamiyah di Negeri Bawah Bayu ini. Namun biarpun telah dibanjiri oleh kewujudan NGO Islam ni yang menjadi persolan kenapa masih sabah menjadi negeri teramai yang penganut islamnya merubah pegangan,mungkinkah tersilap Method Dakwah ataupun kerja dakwah yang sepatutnya diperhebat hanya menumpukan kumpulan sasar yang tertentu saja. Aku tidaklah menyalahkan NGO2 islam ini kerana aku juga adalah salah seorang dari ahli mereka,tetapi aku mahu membawa kita berfikir mungkinkah kerja-kerja dakwah yang kita laksanakan sekarang ini kurang bisanya atau tersasar dari target yang sebenarnya kita patut utamakan...bukan kah "menyelamatkan seorang islam yang mahu terkufur iman nya adalah lebih baik dari kita mengislamkan 10 orang kafir". Tolong betulkan sekiranya saya tersalah...

Melalui pemerhatian aku,kita pada masa ini terlalu menumpukan dakwah kepada orang bukan islam dan saudara baru sehingga kita kurang mengambil berat kepada saudara kita yang sememangnya islam sejak kecil untuk dimantapkan imannya yang akhirnya membawa kepada wujudnya senario seperti yang terjadi sekarang. Bertitik tolak pada masa ini, kita perlu memperkemaskan usaha dakwah kita,bukan hanya pada non muslim dan saudara baru tapi juga kepada sesama islam agar keimanan dan pegangan tauhid bertambah kemas dan mantap menuju kepada ALLAH SWT.

Jabatan Agama Negeri juga perlu memainkan peranan yang paling besar untuk mewujudkan suasana agama dalam setiap keadaan terutama dalam perkhidmatan awam dengan cara menghantar pegawai2 agama ke setiap jabatan untuk melaksanakan program agama ataupun khidmat nasihat. Jabatan agama juga perlu mewujudkan satu khidmat pakar rujuk yang mudah untuk orang awam bertemu ini kerana masyarakat kita selalunya amat payah untuk berurusan dengan jabatan agama. Imam2 disemua peringkat perlu digerakkan dengan lebih agresif lagi,jangan hanya bertugas sebagai imam 5 waktu tetapi diperluaskan juga sebagai pegawai dakwah bagi satu2 qariah.

Sayugianya, fenomena murtad ini jangan kita pandang ringan,ini kerana sekiranya dibiarkan sudah tentu akan menjadi barah yang menanah dan merosakkan anggota kita. marilah kita kenangkan kembali perjuangan yang berbahagia arwah Datu Tun Mustapha yang telah bersusah payah melakukan pengislaman beramai2 pada satu masa dulu dan tidak mustahil sekiranya fenomena ini tidak kita atasi dengan sebaik mungkin pada satu masa akan datang pastinya kita akan menyaksikan bahana pengkafiran beramai2...Allah Hu Akhbar.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails