Selasa, 14 Jun 2011

Aku Mahu Menulis Kembali

Saat ini aku berada di daerah Tawau dan terfikir mahu menulis kembali dalam blog yang sudah lama aku tinggalkan...nampak usang, terbiar dan lesu tak bermakna. Aku mahu memberi satu sentuhan agar blog ku ini kembali menyinar dengan Idea - idea yang bernas untuk dikongsikan kepada semua. Menulis memang menjadi minat ku,namun kerana kekangan masa dan ketiadaan kemudahan menyebabkan aku lama membiarkan blog ku ini tidak dihiasi dengan tulisan-tulisan artikel yang terbaru dan semasa,namun itu semua tidak boleh dijadikan alasan kerna seperti kata peribahas lama "Hendak seribu daya tak Hendak seribu dalih",jesteru malam ini ku gagahi tangan untuk menaip keyboard liptop untuk menulis dalam blog ini biarpun jam telah pun berada pada waktu bersengkang mata 12.27am. Bila dah menulis ni terfikir pula terlalu banyak cerita yang mahu dikongsikan bersama dengan rakan semua,terlalu banyak cerita dan info-info yang telah disimpan mahu dikeluarkan dalam blog ni. Tapi mungkin malam ni tak sempat la nak bagi keluar semuanya namun InsyaAllah esok,lusa dan waktu-waktu yang seterusnya semua itu akan dikeluarkan dalam blog ini...Nantikan saja.

Selama tidak menulis,ramai juga rakan-rakan yang bertanya kenapa dah lama tak update Blog ? akhirnya jawapan ku hanya 1 ni la susah nya kalau bukan penulis tegar lalu jawapan itu disahut dengan gelak ketawa,namun aku sempat berjanji dengan rakan2 yang bertanya,jangan risau satu waktu nanti aku pasti akan kembali dengan tulisan yang pedas dan penuh provokasi (hahhaa Betul ka ni ah)...tapi itulah azam ku...dan rakan2 ramai yang memberikan respon dan semangat yang memberikan aku satu tenaga agar aku tidak menghampakan harapan mereka.

Dalam dunia penulisan blog ni,kita bebas menulis mengikut selera dan kata hati, kalau tak percaya cuba-cuba la tengok blog sahabat kita yang lain,bermacam dan beraneka isi penulisan blog mengikut kreativiti masing2,ada yang menjadikan blog sebuah diari kehidupan,ada yang buat blog tulis pasal motivasi,keagamaan,politik, ekonomi dan berbagai-bagai lagi,itulah yang hebatnya penulisan di dunia blog ni TAPI harus diingat,penulisan yang kita lakukan janganlah sampai kepada tulisan yang berbau hasutan @ fitnah nanti makan diri sendiri nda pasal2 kena ISA...

Bercakap pasal penulisan ni,baru juga minggu lalu aku bersama dengan rakan baik ku terpaksa menghadapi satu isu dan dihadapkan ke Cawangan SB apabila membaca teks khutbah yang dilabel sebagai penulisan yang berbaur politik dan membawa isu yang sensatif walaupun pada hakikatnya hal itu berlaku tanpa disengajakan dan tidak ada niat langsung untuk kami melakukan hal tersebut,oleh itu disini aku MENASIHATKAN kepada rakan semua agar berhati-hati dalam penulisan dan percakapan serta bahan bacaan yang kita ambil takut2 nanti ianya mempunyai unsur2 yang boleh membawa kita kepada masalah yang lebih besar...BERHATI-HATI dan BERJAGA-JAGA,sebelum kita mengeluarkan satu2 tulisan @ percakapan terlebih baik rujuk dahulu kepada mereka yang pakar @ arif agar ianya memberi kemanfaatan kepada kita (cewah macam bersyarah pula dah aku ni)...sama2 kita ambil iktibar.

Lupakan hal tu, kita cerita balik bab yang lain...aku harap tulisan aku ni tak nampak sangat macam mengarut,kalau ya sapa2 yang baca ni cepat2 bagi komen ahhhh...Aku mahu memnulis kembali,mahu memberikan idea yang boleh diterima semua tapi bukan senang juga untuk menulis ni terkadang kita kehabisan idea tak tahu nak tulis apa,namun bagi aku masalah tu mudah diatasi caranya mudah,banyakkan membaca InsyaAllah melalui pembacaan kita akan dapat idea-idea baru untuk kita tuliskan dan kongsikan apa yang kita baca dengan semua rakan. Tarbiyah diri untuk bagi masa kepada diri kita untuk membaca,tak kiralah baca apa pun novel ka,surat khabar ka atau apa2 saja semua yang kita baca itu ada manfaatnya yang boleh kita kongsi bersama Kalau tak percaya cuba la sendiri dalam Al-Quran sendiri pun ayat pertama yang turun kepada Nabi SAW adalah surah Al-ala' dengan suruhan "BACALAH" jadi berani lagi tak kita nak pertikaikan kelebihan besar konsep pembacaan dalam kehidupan kita, Dari pembacaanlah akan mmemudahkakn kita menghasilkan penulisan2 yang bernas.

Jam sudah pukul 1.01am maknanya aku sudah menulis lebih kuran dalam setengah jam. Rasanya aku berhenti dulu setakat ini bab mau pulang balik hotel tokey kedai dah mau tutup cafe karang kita suruh buka sampai pagi diterjang pula kita...apa pun gud bye...kita jumpa lagi dalam penulisan yang akan datang...see next artikel...wassalam...salam sayang kepada semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails